De tweede paar dagen - Reisverslag uit Kingston, Canada van Manuel Bonasia - WaarBenJij.nu De tweede paar dagen - Reisverslag uit Kingston, Canada van Manuel Bonasia - WaarBenJij.nu

De tweede paar dagen

Blijf op de hoogte en volg Manuel

04 Oktober 2016 | Canada, Kingston

WAAR EN HOE IK WOON

De vorige keer dat ik wat schreef eindigde ik met mijn prachtige slaapplek voor de eerste nacht in Kingston. Hoewel de nacht niet enorm verschrikkelijk was, was ik de ochtend daarna toch echt vastberaden om een matras +eventueel bed te vinden. Een enorm eind lopen met een matras op je rug is niet echt ideaal, dus gelukkig was mijn huisgenoot Teresa (uit Oostenrijk) zo lief om te helpen zoeken en dragen. Er waren 2 winkels die relatief dichtbij waren en misschien wel een oplossing zouden kunnen bieden, de 'Canadian tire' en 'Beddington's bed&bath'. We gingen eerst naar de Canadian Tire want die was minstens 100 meter dichterbij en volgens maps was het toch echt een meubelwinkel en niet een autobandenwinkel. Nou, niet echt voor matrassen bleek dus achteraf. Bij het totaal niet veel te dure Beddington's bed&bath hadden we meer geluk. Na een hele lange kilometer een 350 dollar matras+toebehoren sjouwen, waren we weer thuis en nog belangrijker: had ik eindelijk een slaapplek dat verschilt van dat van een zwerver. Zie de foto onderaan voor het resultaat (zo ziet het er op het moment van schrijven eeeeeecht niet meer uit)

Nu duidelijk is hoe mijn eigen kamer is (10m2 ong), kan ik doorgaan met het mooie gedeelte: de rest van de woonplek. Ik heb een eigen badkamer (met bad!!!) en ik deel een ruime woonkeuken en balkon met 4 anderen: De Canadeze Alec, Frannie en Sam en de Oostenrijkse exchange student Teresa. Stuk voor stuk erg aardige mensen! Ik ga het meest om met Alec (binnen en buiten het huis) en vaak zijn daar ook andere Canadeze vrienden van hem bij. Ook ga ik binnen en buiten het huis veel om met Teresa, al is dat in iets mindere mate. Met Frannie kan ik ook erg goed, al bestaat dat vaak alleen uit eten, praten en chillen in het huis. Sam zie ik een stuk minder dan de rest en ga ik dus minder mee om, maar wie weet komt dat nog. Ik kan het in ieder geval erg goed vinden met mijn huisgenoten en had het niet beter kunnen treffen! Ook de vele vrienden die over de vloer komen zijn aardige mensen met wie ik het meestal goed kan vinden. Geen klachten hier dus! Oké, één dan. Het huis mag wel wat schoner(dat zegt wat komend van mij!). Sommige huisgenoten ruimen nog veel minder op dan ik en maken er meer een rotzooi van dan ik! Maar ach, veel last heb ik er niet van en ze zijn erg aardig dus veel kan die rommel me ook niet schelen.

De rest van mijn woonplek verdient een aparte alinea. Voor een schamele 735 dollar (520 euro toen ik vertrok, intussen 500 euro) per maand mag ik in dit prachtige studentenresort wonen. Naast wonen zijn er ook andere dingen te doen in dit gebouw. Gratis koffie drinken bijvoorbeeld. Voor onder andere de hete september maand (niet sarcastisch, het was hier in sept gemiddeld 27 graden!!) hebben we een mooi zwembad op een van de binnenplaatsen waar we gratis gebruik van kunnen maken. Uitgezwommen? Loop naar de andere binnenplaats waar gratis BBQ grills voor je klaarstaan. Bak daar een lekkere hamburger, sparerib of een frikadel en ga vervolgens achterovergezakt genieten van je maaltijd op een van de banken of stoelen of hangdingen. Klinkt goed he? Ik wou dat ik hier kon stoppen om niemand meer jaloers te maken, maar helaas is dit gebouw nog veel mooier. We hebben namelijk ook twee enorme 'group study rooms': een gigantisch vertrek dat volgestopt is met leren banken, stoelen en tafeltjes waar iedereen kan chillen of een boek lezen of wat mensen ook maar willen doen. In deze ruimtes worden vaak ook grote feesten gegeven door de eigenaren van het gebouw. Een DJ wordt ingehuurd, gratis voedsel wordt uitgedeeld voor avondeten, de beerpongtafel wordt klaargezet en er wordt zelfs gratis bier en fris in grote koelers klaargezet door de eigenaren. Leer daarvan Wim de Vries!! Ook hier eindigt de 'fairytale' niet: helemaal boven in het gebouw zit een zeer ruim dakterras met nog meer gratis BBQ! Van al dit barbecuen wordt je natuurlijk wel wat dik, dus om de BBQ-kilo's er weer af te halen is in dit gebouw ook een gratis fitnessruimte aanwezig. Daar eindigt het wel een beetje mee. Al met al best een mooie woonplek voor 4 maanden toch? Vergeet niet onderaan de foto's van dit paradijsje te bekijken!

KINGSTON

Goed, genoeg over mijn mooie woonplek. Het wordt tijd dat ik weer eens vertel over wat ik allemaal gedaan heb. Het zijn de eerste dagen, dus natuurlijk heb ik de campus bezocht om te kijken waar ik precies colleges heb. Het bijzondere aan de campus is dat alle gebouwen van limestone gemaakt zijn. De campus lijkt dan ook enorm open en modern. Het zijn mooie gebouwen en de collegezalen zijn ook prima. Geen slechte plek om een half jaar colleges te volgen! Opvallend aan de stad is ook dat er een enorme 'student-ghetto' is. Alles ten zuiden van een bepaalde straat (princess) zit vol met vrijwel alleen maar studenten. Daardoor lijkt het alsof Kingston echt puur een studentenstad is waar alleen maar studenten wonen. Deze straten schijnen tijdens 'homecoming' gigantisch vol te zijn met feestende studenten, met kegs bier over de hele straten. Het schijnt een feest te zijn dat echt niet te missen is. Ongetwijfeld meer hierover in een later blog wanneer homecoming geweest is. In ieder geval is tot nu toe de student-ghetto al typisch studentikoos geweest. Veel feesten in achtertuinen en er zijn altijd wel ergens feestende studenten. Vlakbij de campus is de pier, waar in september bijna altijd wel studenten te vinden waren. Het is heel september bijzonder mooi weer geweest namelijk. Elke dag heb ik prima in korte broek en t-shirt kunnen rondlopen, of zelfs een zwembroek als ik naar de pier of mijn zwembad ging. Ik ben zelfs bruin geworden! In Canada! Maargoed, de pier. Kingston grenst in het zuiden aan Lake Ontario dus we hebben een gigantisch lake om over uit te kijken en in te zwemmen. De pier is dan de plek waar de meeste studenten uithangen. Op erg goede dagen zat de pier dan ook propvol! Zelf (en met mij vele anderen) zat ik liever in de zon op het grasveld voor de pier dan op de pier zelf. Het is namelijk niet echt een comfortabele zit. Denk aan een landingsbaan op een vliegeveld, zo ruw was de pier ongeveer. Het grasveld was veel beter, daar zit je veel comfortabeler en heb je precies hetzelfde mooie uitzicht over Lake Ontario en de thousand islands.

NU ECHT WAT IK HEB GEDAAN

Oké ik heb nog steeds niet veel verteld over wat ik heb gedaan. Nu komt het dan echt: De eerste week in Kingston stond in het teken van: 'Law Orientation'. De hele week lang stonden activiteiten gepland met alle andere nieuwe rechtenstudenten. De eerste dag begon met een BBQ, een maaltijd die in deze tijd van het jaar redelijk populair blijkt te zijn in Canada. Hier ontmoette ik ook de rest van mijn orientation-groepje. Allemaal Canadeze eerstejaars rechtenstudenten, behalve de Spaanse Marta en de Nederlandse Jan-Willem (van de middelbare school, hoe toevallig?!). Je zou verwachten dat alle Canadezen erg jong zijn omdat het eerstejaars zijn. Nou, dat zijn ze niet. Veel zijn dezelfde leeftijd als ik en sommigen nog een aantal jaar ouder. Canada heeft namelijk een bizar systeem voor rechten en geneeskunde studenten. Voordat je een van die studies mag doen, moet je eerst een undergraduate gedaan hebben. Dat betekent dat je eerst 3 jaar een universitaire opleiding gedaan moet hebben voordat je aan rechten kan beginnen, terwijl de undergraduate helemaal niks met rechten te maken hoeft te hebben. Zo heb ik eerstejaars ontmoet die eerst politicologie of zelfs biologie hebben gestuurd. Het heeft niks met rechten te maken, maar zonder dat kan je niet aan rechten beginnen. Daar komt nog bij dat je per jaar zo'n 10.000 neertelt voor je undergraduate (afhankelijke van welke) en 19.000 per jaar voor rechten. Je bent dus minstens 90.000 dollar kwijt aan het einde van je rechtenstudie. Veel studenten zitten dan ook al meer dan 100.000 in de schulden na hun studie. Dan is ons leenstelsel zo slecht nog niet!!

Genoeg over her slechte systeem. Mijn groepje (team Grunge!!!) was ontzettend leuk! Ik kan heel goed overweg met bijna iedereen en op moment van schrijven doen we nog steeds regelmatig wat samen met de groep. Ik heb daar veel mazzel mee gehad. Niemand van de Canadezen wil niet met me omgaan omdat ik hier maar 4 maanden ben als exchange student. Bij sommige andere groepjes was dat wel anders. De eerste dag bestond dus uit de BBQ met de groep. Na de BBQ kwamen de icebreakers, spelletjes met de groep om elkaar te leren kennen. Daarna was er een trivia night in een bar. Een goede manier om de mensen uit de groep te leren kennen! De trivia ging helaas wat minder bij mij, zoveel weet ik niet van Canadeze tv shows uit de 90's. Het was verder een erg geslaagde middag en avond!

De tweede dag was niet veel interessants op het programma van de Law orientiation week, dus besloot ik naar de movie night te gaan voor exchange students. Ik ging hier heen samen met mijn huisgenoot Teresa en haar 2 Oostenrijkse mede-exchange students van haar uni. Eerder op de dag was ik al met haar en haar Oostenrijkse vriendin Theresa (ja er zijn 2!!) naar de pier geweest, dus ik kende haar al. Met zijn vieren gingen we dus naar de movie night. Daar besloten ze Tarzan te laten zien, waarna Theresa en Max besloten om weg te gaan om verschillende reden. Teresa en ik wilden de film opzich wel zien dus wij bleven zitten. Over de film ga ik niet praten... Na de film gingen we met een groepje Fransen en Belgen avondeten bij de Pita Pit. Een plek waar ze heerlijk belegde Pitabroodjes voor je maken. Daarna zochten we een bar op waar we wat konden drinken, maar we hadden een probleem. Max en Theresa waren weer bij ons gekomen, maar Max had geen ID kaart bij zich. Van alle barren die in Kingston waren zochten we dus een van de meest sketchy barren op waar ze niet naar ID zouden vragen. Dat werd uiteindelijk de 'Royal Tavern'. Een best lege bar, maar verder alleen indianen en bikers kwamen. Pluspunt was wel dat er een jukebox was! waar zie je dat nou nog? De barvrouw was wel prima en de bar zelf eigenlijk ook wel. Geen idee waarom studenten daar nooit naar binnen durven te komen! Daar wel een leuke avond gehad, maar het merendeel van de Belgen en Fransen heb ik daarna nooit weer gezien.

De volgende dag zouden we met de Law orientation group naar Wolfe island gaan, het grootste eiland in Lake Ontario (vanaf Kingston gezien dan). Dat is echter een lang verhaal dus daar meer over in het volgende blog!


  • 04 Oktober 2016 - 23:01

    Meghar:

    Wat een tering lang verhaal man!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manuel

Actief sinds 23 Sept. 2016
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 106157

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2016 - 31 December 2016

Semester in Canada

Landen bezocht: