Einde van de introductieweek en begin van studie - Reisverslag uit Kingston, Canada van Manuel Bonasia - WaarBenJij.nu Einde van de introductieweek en begin van studie - Reisverslag uit Kingston, Canada van Manuel Bonasia - WaarBenJij.nu

Einde van de introductieweek en begin van studie

Blijf op de hoogte en volg Manuel

29 Oktober 2016 | Canada, Kingston

Och och och, ik loop zo verschrikkelijk ver achter met dit blog. Ik ben al over de helft mijn studie hier, maar dit blog gaat nog over de eerste 2 weken... Gelukkig komt er snel een enorme tijdsprong aan! Maar eerst ga ik verder bij waar ik gebleven was: het einde van de introductieweek.

De introductieweek liep op z'n einde. Het enige evenement dat nog leuk zou kunnen worden, was het gala. Ik had met de Nederlanders (Alie, Catharina en Ninette) afgesproken om voor het gala samen te eten en daarna naar het gala te gaan. Tijdens het eten kwam Marianne, een Schotse vriendin van hen, langs met hetzelfde plan. Zij bracht ook een vriendin mee en dat was heel toevallig Marta van mijn introgroepje! Met zijn vijven zouden we na het eten naar de pre-party gaan van de leiders van het introgroepje van mij en Marta. Er was alleen één probleem. Het regende. Niemand wilde in de regen zover lopen en zeker niet in onze mooie galakleding. We gingen daarom maar een paar straten verderop naar de pre-party van de leiders van Alie. Erg lang zijn we daar niet gebleven; binnen een uur kwamen de taxi's al langs om ons naar het Isabel Bader Theatre te brengen, waar het gala zou plaatsvinden. Het bleek een iets formeler gala te zijn dan we dachten. Het was vooral hapjes eten en met elkaar in een rondje praten, in plaats van dansen. Ik kwam al snel mensen tegen van mijn introgroepje en heb een groot gedeelte van de tijd dan ook met hen rondgehangen. Na het Gala zou er een rechten-feest beginnen in de stad. De eerste 'smoker' van dit jaar, dus het zou volzitten met rechtenstudenten. Na veel te lang wachten op een taxi kwam ik eindelijk aan bij het feest en vol was het inderdaad! Het was een leuke avond! Foto's van het gala kan je onderaan vinden.

De volgende dag deed ik wat nog veel vaker heb gedaan in mijn tijd hier: zwemmen in het belachelijk mooie luxe zwembad in het gebouw. Alie en Catharina kwamen ook, maar zonnen was belangrijker dan zwemmen voor hun (en een stuk warmer!!!). Die avond gingen we naar een door ETC (exchange&transfer student committee) georganiseerd feestje. Dat was het eerste feest waar ik kwam dat geen zak aan was. Iedereen stond er een beetje op het gras en veel interessante mensen ben ik daar niet tegengekomen. Plus het belachelijke feit dat je daar niet naar de wc mocht. Wie organiseert nou een tuinfeest, zonder mensen toe te staan naar je wc te gaan?! Vlak voor we weg zouden gaan, kwamen er dan ineens een australier en een zweed naar ons toe, die zelf een huisfeest organiseerden. Dat was dan de eerste echte 'kegger' waar ik heen ben geweest en het was erg leuk! De avond werd gered door hun.



Een paar dagen later was ook bijzonder. We gingen met een groepje exchange studenten picknicken bij de pier. Het begon klein, maar het werd steeds groter en uiteindelijk zaten we met een redelijke groep te picknicken. Het echte werk begon echter later, toen we uitgegeten waren en er nog meer mensen kwamen. Er werd een volleybalnet opgezet zodat we met z'n alleen konden beach(lees:gras)volleyballen. Zoals ik eerder heb gezegd, was ik door de vakantie in Italië volleybal echt leuk gaan vinden, dus ik vond dit geweldig. Dat bleek daar ook wel, want ik heb daar met een 9-tal anderen toch echt 4 uren lang gevolleybald. We vonden het allemaal zo leuk, dat we erover begonnen te praten dat we wel een volleybalteam op konden zetten voor exchange studenten. Dat gebeurde ook, dus ik zit tegenwoordig in een volleybalteam hier. Elke zondag dat ik niet weg ben, speel ik nu in een volleybalteam voor exchange studenten mee. Dat is niet het enige team waar ik in zit. Ik heb me ook ingeschreven voor een exchange-student voetbalteam. Ook al heb ik afgelopen 2 jaar niet zoveel gevoetbald als ik zou willen, toch heb ik in de maanden voor mijn exchange het voetballen erg gemist. Het is dus ideaal om hier weer 1 a 2x in de week te voetballen. Daar komt ook bij dat het een leuk team vol met exchange studenten is, dus ik leer er ook nog meer mensen door kennen. Elke zondag speel ik nu eerst een voetbalwedstrijd en een paar uur later een volleybalwedstrijd. Zo sport ik de kilo's die ik erbij vreet er ook weer af!

Het laatste waar ik het dit blog over ga hebben is hoe mijn studie hier tot nu toe is. Het volgende blog zal dan een aantal weken vooruit spoelen, want die eerste weken waren vooral wennen aan hoe het studeren hier gaat en verder veel feesten en gezellige dingen doen. Niks zo bijzonders dat eruit springt waar ik het echt over moet hebben in dit blog.

Ik begon mijn studie hier met 5 vakken: International criminal law, Land transactions, Legal ethics and professionalism, Trademarks en tot slot Sentencing and imprisonment. De eerste week ben ik naar alle colleges geweest. Dat was gelijk ook de laatste week dat ik dat deed. Na die week heb ik Sentencing and imprisonment laten vallen. Het vak viel qua inhoud een beetje tegen en de docente was absoluut niet 'likeable'. De eindbeoordeling bestond uit verplichte aanwezigheid (mocht maar 1x missen), een presentatie geven en een gigantisch paper. Dat was toch net iets teveel van het goede voor mij en alles bij elkaar genomen nam ik de beslissing om het vak te laten vallen. Ik moest sowieso een vak laten vallen, want 5 vakken is echt veel te veel en was niet te doen geweest. Dan maar dit vak.

Legal ethics and professionalism + het vak trademarks kan ik samen nemen. Ze vallen beide in de categorie: na 2 weken niet meer de moeite waard om actief te volgen. Naar die colleges ben ik dan ook niet meer gegaan. Legal ethics omdat het doodsaai was. De docent praatte zelfs voor Canadezen te snel en hij gebruikte geen powerpoint. Dat zou niet veel uitmaken als zijn verhaal ook daadwerkelijk ergens over ging. Dat deed het helaas niet, dus na 1.5 kwellingcolleges ben ik gestopt met naar college gaan. Gelukkig bestaat de eindbeoordeling uit een toets of een paper. 3x raden welke ik gekozen heb. Ik heb wel intussen een leuk onderwerp gekozen voor de paper (oke, het is niet eens een paper... ik schrijf een annotatie). Over een Canadeze zaak waarin een advocaat met een cliënt een relatie begon, moet ik een noot schrijven. Dat betekent: ik moet de beslissing van de rechter uitleggen en bekritiseren. Dat maakt het vak toch nog leuker! Trademarks is een ander verhaal. Ik ben naar 2 colleges geweest en toen bleek dat in principe alles hetzelfde is als in Nederland. Gezien ik dit onderwerp al uitgebreid geleerd heb in Nederland heb ik er alle vertrouwen in dat ik het open boek tentamen kan halen door een samenvatting/het boek te lezen.

Land transactions is een apart geval. De stof is erg interessant. Het gaat over vastgoed kopen en verkopen en alles. Deze colleges heb ik langer volgehouden. Tot nu toe ben ik naar ongeveer de helft geweest denk ik. Het probleem van het vak is dat de docent zo verschrikkelijk monotoon is. Geen enkel enthousiasme of toonverschil tijdens een 3 uur durend college, dat is moeilijk vol te houden. Ik hield het meestal 1.5 uur vol en de rest van de tijd had ik moeite de concentratie erbij te houden. Als ik zo rondkeek, zag ik dat ik niet de enige was. Facebookscherm na facebookscherm op elke laptop. Ik heb genoeg tijd om te leren voor dit vak, dus dit moet hopelijk wel goedkomen. Het is wel de grootste twijfel voor mij!

Zijn alle vakken dan een beetje meh? Nee, gelukkig niet. Er is één vak dat de studie hier een beetje red en dat is een geweldig vak. International Criminal Law. Elke week ga ik volledig vrijwillig en met alle plezier naar de colleges over dit vak. Strafrecht was in Nederland al helemaal mijn ding en sowieso een van de richtingen waar ik heen wil, maar dit vaak heeft ook het internationale aspect erbij. Het gaat vooral over het Internationaal Strafhof en de misdaden voor welke de personen daar vervolgd worden. De stof is enorm interessant en de docent geeft het ook geweldig. Hij heeft zelf ook bij het Internationaal Strafhof gezeten en weet er dus veel van af. Door dit vak begin ik er toch weer aan te denken om ook meer de internationale kant op te gaan, naast het Nederlandse strafrecht. De eindbeoordeling voor dit vak is weer een paper. In dit paper ga ik schrijven over Palestina en Israel en de vraag of in de afgelopen jaren daar misdaden zijn gepleegd waarvoor een van de partijen vervolgd kan worden voor het Hof. De komende weken zal ik me daar dus op storten!

Voor nu is dit wel weer even genoeg. Dit weekend ben ik in Toronto, dus de volgende update zal pas volgende week komen. Dan spring ik wel een paar weken vooruit en zal ik uitgebreid vertellen over mijn road-/camptrip om Lake Ontario heen! See ya'll!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manuel

Actief sinds 23 Sept. 2016
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 106165

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2016 - 31 December 2016

Semester in Canada

Landen bezocht: